Substituții alimentari: ce sunt și când să-I folosim

De ani de zile, substituții alimentari au invadat rafturile farmaciilor și supermarketurilor. Pot fi găsiți sub diferite forme: plicuri cu pudre ce trebuie diluate, dulci sau sărate, băuturi ce pot fi consummate imediat. Toate promit o slăbire ușoară și fără riscuri, unii medici nutriționiști chiar recomandându-le pacienților lor.

Însă, de la apariție și până în prezent, asupra subsituțiilor alimentari planează semne de întrebare. După unii, acești substituți ajută la slăbit, după alții, n-au niciun efect. Trebuie știu însă, că existe norme în acest domeniu. O directivă europeană stipulează că substituții alimentelor trebuie să răspundă anumitor norme și mai ales, trebuie să fie bine echilibrați, bogați în vitamine, săruri minerale și acizi grași esențiali, trebuie să aducă un minimum de 200kcal/porție. De asemenea, proteinele trebuie să reprezinte cel puțin 30% din compoziția produsului, în timp ce glucidele și lipidele nu trebuie să fie inferioare valorii de 50% din rația alimentară normal (protein= 15-20%, glucide=50-55%, lipide = 20-25%).

Ca urmare a acestor constrângeri de fabricație se poate spune că substituții alimentelor sunt perfect echilibrați, neexistând așadar contraindicații pentru folosirea lor într-o alimentație pe termen lung. Este totuși recomandat să se păstreze o masă principal atunci când se folosește acest gen de produs.

Pierderea în greutate este evidentă, dar dacă doriți să pierdeți mai mult de 8-10 kilograme, este bine să consultați  medicul care vă va recomanda un regim adecvat. Din punct de vedere fiziologic și psihologic, aceste produse nu pot fi folosite ca înlocuitor al unei alimentații normale. Mai mult, dacă o persoană dorește să piardă kilograme, este necesar întâi să-și revizuiască obiceiurile alimentare și să se apropie cât mai mult posibil de rația alimentară normală. Doar aceasta ajută la pierderea durabilă a kilogramelor.

Aportul caloric cotidian este de 1.800-2.000 de kcal/zi pentru o femeie tânără, respective 2.300-2.500 de kcal/zi pentru un bărbat tânăr. Pentru a slăbi, va trebui să diminuați acest aport cotidian, aducându-l până la 1.400-1.600 de kcal/zi pentru femei și 1.800-2.000 kcal/zi pentru bărbați.

Înainte de a alege substitutul alimentar este foarte important să vă controlați rația cotidiană. Adică, dacă doriți să urmați un regim alimentar de 1.500 de kcal/zi din care 20%(300 de calorii) dimineața la micul dejun și 40% (600 de calorii) la masa de prânz, seara va trebui să luați un substitut alimentar care să reprezinte cele 40% rămase (sau unul care nu vă aduce mai mult de 600 de calorii).

Ce conțin substituții?

Proteine – un bun substitut va trebui să va aducă 17-20 de grame de proteine pe zi. Ca să calculați dacă substitutul respectă regulile, aplicați următoarea formulă: numărul de calorii furnizate de produs/numărul de grame al proteinelor din acest produs să fie egal cu raportul calorii/grame de proteine. Dacă obțineți un raport între 5 și 8, acesta indică faptul că substitutul ales este foarte ușor, el va favoriza o slăbire rapidă, însă cu riscul apariției unei senzații de foame imediat după consumarea produsului. Dacă raportul este între 9 și 13, ați ales un produs care vă va face să slăbiți, poate nu foarte repede, dar în orice caz fără să simțiți permanent nevoia de a ronțăi ceva. Dacă acest raport este mai mare de 14, aveți în față un produs încărcat în calorii care își va îndeplini greu misiunea de a slăbi.

Vitamine și săruri minerale – toți substituții aduc vitaminele și sărurile minerale necesare echilibrului alimentar al organismului.

Fibre vegetale – unii substituți le conțin, alții nu. Prezența lor face ca senzația de sațietate să dureze mai mult. Dacă veți considera că micul dejun sau una din cele două mese principale nu vă aduc destule fibre vegetale, atunci luați un substitut care să le conțină.

Sub ce formă se găsesc substituții?

Odată cu trecerea timpului am văzut cum biscuiții indigești și prafurile insipide au dispărut. În fața concurenței, fabricanții au trebuit să opereze o veritabilă revoluție în fabricarea acestor produse pentru a adapta gusturile și varietățile la exigențele consumatorilor. Astăzi este destul de ușor să alegi, în funcție de preferințele personale, un produs sărat sau dulce, așa cum la fel de ușor este să cedezi ispitei unui milk shake, a unei pungi de cereale, a unei ciorbe sau supe, a unei crème desert, fără să-ți fie frică de numărul de calorii.

Preparatele dietetice

Sunt destinate în primul rând persoanelor care își rezervă încă timp pentru a se așeza la masă. Aceste produse nu pot fi comparate în niciun caz cu produsele Light.  Ele au în componență cereală, au gust bun, sunt sărate, iar consistența lor este comparabilă cu cea a unui fel de mâncare adevărat și complet. Au o bună valoare nutritivă, sunt din ce în ce mai bine echilibrate și au avantajul de a sătura pentru mai mult timp.

Prafurile în pliculețe

Destinate persoanelor grăbite, aceste preparate instantanee se amestecă cu apă, lapte degresat sau iaurt, amestecul efectuându-se într-un shaker oferit odată cu produsul. Fabricanții propun o varietate largă de arome, de la vanilie, caramel, la cafea sau fructe de pădure. Unele dintre aceste prafuri au chiar avantajul de a putea fi consummate calde sau de a se transforma în savuroase ciorbe sau în delicioase super de legume.

Băuturile gata preparate

Se adresează mai ales persoanelor grăbite, fără prea multă poftă de mâncare, ele substituind cu ușurință un mic dejun tradițional. Nu necesită nicio preparare, au avantajul de a fi consummate oriunde, calde sau reci, în funcție de gust.

Batoanele de cereale

Sunt făcute pentru cei care suferă de ”sindromul ronțăitului”, dar se potrivesc și sportivilor, înainte și după efort (circuit montan, alpiniști, cicliști, schiori etc). Sunt practice datorită volumului, putând fi strecurate cu ușurință într-o poșetă sau în buzunarul unei haine. Singurul lor inconvenient, în cadrul unui regim, este că furnizează adesea o cantitate semnificativă de glucide și lipide, ceea ce le face să fie utilizate mai degrabă ca supliment nutrițional pentru sportivi.

Cremele și prăjiturile

Destinate gurmanzilor, ele au aspectul și gustul unui desert savuros, porțile oferite fiind adesea generoase și provocând rapid senzația de sațietate.Folosirea lor ca înlocuitori ai unei mese riscă să producă senzația de foame la 3-4 ore după ce au fost consummate. În acest caz, un iaurt natur ajunge pentru a anihila pofta de mâncare.

Sugestii

Aceste produse au calități nutriționale incontestabile, cu condiția să fie folosite rațional, niciodată o perioadă lungă, cid oar ocazional, de 3-4 ori pe săptămână, ca substitut al uneia dintre mesele principale sau ca element de tranziție după o masă copioasă. Un astfel de substitut, chiar dintre cei mai echilibrați, nu va aduce niciodată satisfacția unei mese ușoare și echilibrate. Este bines ă evitația consumul de batoane dietetic, bomboane și biscuiți din această gamă, care sunt bogate în carbohidrați și lipide.

Adaugă comentariul tău