Simple reguli pentru o alimentaţie sănătoasă

Vechea zicală “Minte sănătoasă într-un corp sănătos” este mereu actuală.  Sportul şi o alimentaţie potrivită ne ajută să ne păstrăm sănătatea şi frumuseţea. Dar ce este bine să mâncăm? Când să mâncăm? Cum să mâncăm? Iată câteva sfaturi.

Sărut mâna pentru masă!

Pentru început, trebuie să ştiţi că masa trebuie să fie masă. Frumos ar fi şi dacă obişnuiţi să mâncaţi în familie la ore fixe şi să respectaţi cele trei mese pe zi. Un alt lucru important este să nu priviţi la televizor în timp ce mâncaţi şi să lăsaţi certurile sau vorbele apăsătoare după ora mesei. Nu degeaba se spune că la masă nu se vorbeşte.


Produse proaspete, nu conservate

Dar cu ce este bine să ne hrănim? Mâncarea sănătoasă este cea proaspătă, bogată în vitamine. Bine-ar fi dacă produsele pe care le consumăm n-ar fi congelate sau conservate. Scăpam de multe E-uri (citeşte aici Lista E-urilor cancerigene). Aşa că nu uitaţi de fructe şi legume. Nu degeaba se spune că un măr pe zi ţine medicul la distanţă. Cât despre legume, avem de unde alege: cartofi, linte, mazăre, fasole verde, varză, broccoli, roşii şi lista poate continua. Carnea de pui slabă şi peştele nu trebuie să lipsească din meniu. În schimb, carnea de porc, de oaie şi de vită trebuie consumată mai rar.  Ideal ar fi să fierbem produsele sau să le preparăm la aburi ori pe grătar. Aşa îşi păstrează proprietăţile nutritive. Untul sau uleiul de măsline presat la rece se pot consuma.

Fără zahăr

Zahărul rafinat, făina albă, uleiul rafinat şi conservele trebuie evitate. Nici prăjirea ori afumarea produselor nu sunt benefice organismului. La fel sosurile. Atenţie la cartofii prăjiţi! Uitaţi de supele la plic sau conserve! Şi încă o regulă importantă: carnea nu se asociază cu paste făinoase, orez, ou sau brânză, ci doar cu legume.

„Mai bine un măr decât un compot de mere”

Produse periculoase

Cât vine vorba despre alimentele periculoase ne dăm seama că lucrurile care ne fac cel mai adesea cu ochiul de pe rafturile magazinelor sau din reclame pot fi nocive pentru sănătatea noastră. E suficient să citim eticheta unui produs. Conservanţii, aromele, coloranţii de sinteză indicate pe ambalaj cu litera E ne pun pe gânduri. Produsele cu grăsimi şi zaharuri în exces sunt RELE.

„Una e să mănânci un măr şi cu totul alt ceva e să bei un compot de mere conservat cu aditivi”, susţine profesor doctor Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare.

Începem cu sucurile acidulate. Nu sunt bune pentru că ele conţin o cantitate mare de zahăr şi coloranţi. Varianta fără zahăr nu ne scapă de griji. O fi dietetică dar nici îndulcitorii artificiali nu se împacă bine cu sănătatea. Chips-urile ne fac la fel de mult rău. Conţin grăsimi şi aditivi alimentari. Şi dacă toat suntem la acest capitol amintim şi junk food, produse pline de calori. Mezelurile de tot felul sunt de asemenea de evitat. Au prea mulţi nitraţi. Nici dulciurile sau batoanele de ciocolată deşi consumul lor ne induce o energie de moment nu trebuie consumate. De evitat sunt şi biscuiţii sau produsele de patiserie. Au prea multe grăsimi.

Ca o concluzie, profesorul Mencinicopschi, susţine că incidenţa diferitelor forme de cancer, în creştere alarmantă, are legătură cu produsele alimentare bogate în E-uri nocive.

Dacă uităm de aceste produse scăpam de obezitate şi diabet!


Alimente sănătoase. Suntem ceea ce mâncăm

Pentru o sănătate de fier alimentaţie este estenţială. Carnea de pasăre (atenţie nu copanul, ci pieptul de pui) sau de peşte trebuie consumată de două ori pe săptămână, legume şi fructe de cinci ori pe zi, iar cerealele integrale cel mult 250 de grame pe zi, ne recomandă prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare. Cei doi litri de apă pe zi sunt esenţiali pentru buna funcţionare a organismului.

Cerealele integrale, pâinea, orezul, mazărea, fasolea şi soia sunt iarăşi alimente care nu trebuie să lipsească din meniul nostru. Oul este de asemenea un aliment complet. Le putem consuma de două până la cinci ori pe săptămână. Şi laptele, bogat în vitaminele D şi K, este un excelent întăritor al sistemului osos. Iar vitaminele B2 şi B12 ajută la sănătatea funcţiilor cardiovasculare.

Ţine minte: fructe şi legume!

Şi ca să vă convingem cât de importante sunt fructele şi legumele să facem o recapitulare. De exemplu merele conţin multă vitamina C, sunt o sursă de fibre şi reglează colesterolul. Cât  despre spanac, ştia el ce ştie Popey marinarul. Are fierul, calciu, magneziul, vitamine A si C numai bune pentru organism. Broccoli conţine calciu, potasiu şi vitaminele A şi C.

 

Adaugă comentariul tău