Farmaciile online – o oportunitate, dar nu pentru farmacişti

GfK Healthcare România a investigat in studiul sindicalizat, lansat semestrial, Pharmacy Monitor, în ce măsură farmaciştii folosesc internetul pentru a se informa în scop profesional şi a testat atitudinea acestei categorii profesionale faţă de farmaciile online.

Principalele rezultate ale acestei cercetări arată că 94% dintre cei care îşi desfăşoara activitatea în farmacii folosesc Internetul, iar dintre aceştia 71% sunt online zilnic. Dintre cei care accesează internetul, 87% o fac de acasă, 75% îl folosesc la farmacie – procent semnificativ mai mare în cazul farmaciştilor diriginţi – 90%, iar 11% accesează internetul pe telefonul mobil  – procent semnificativ mai mare în cazul farmaciştilor – 23% şi a celor cu vârsta între 23 şi 30 ani.

 

Dintre informaţiile căutate pe Internet care să îi ajute în activitatea lor profesională, 53% dintre respondenţi, (procent semnificativ mai mare in cazul celor cu vârsta între 31 şi 40 ani, respectiv 71%) au menţionat informaţiile despre OTC-uri, 46% informaţiile despre RX-uri şi 33% noutăţile despre modificări legislative. Pe de altă parte, există 14% dintre respondenţi care nu caută pe Internet informaţii care să îi ajute în activitatea lor profesională.

 

Cele mai vizitate site-uri pentru căutarea de informaţii în scop profesional sunt: www.google.ro (de către 23% dintre respondenţi), www.anm.ro (9%), www.cnas.ro (9%), www.ms.ro (9%), www.sfatulmedicului.ro (6%), www.colegfarm.ro (3%), www.efarma.ro (3% din total eşantion şi semnificativ mai mulţi, 13%, în cazul celor din Bucureşti).

 

Când ne uităm la atitudinea farmaciştilor faţă de farmaciile online, observăm că marea majoritate, 77% nu au luat în considerare varianta de a deschide o farmacie online şi 50% nici măcar nu se gândesc să se informeze mai mult referitor la ce presupune deschiderea unei astfel de farmacii. Totuşi, 40% dintre respondenţi sunt de acord că farmaciile online pot facilita accesul la anumite medicamente care se găsesc mai greu în farmaciile obişnuite.

 

Astfel s-ar putea explica şi faptul că, deşi intenţia de a deschide o farmacie online în rândul farmaciştilor este foarte redusă, doar 36% dintre respondenţi nu sunt de acord cu afirmaţia conform căreia numărul farmaciilor online va creşte semnificativ în următorii ani.

 

Pe de altă parte, trebuie menţionat că există 9% dintre farmacişti care au luat în considerare varianta de a deschide o farmacie online şi chiar mai mulţi (20%) care se gândesc să se informeze mai mult referitor la ce presupune o astfel de investiţie, 20% care se simt confortabil cu vânzarea online a OTC-urilor şi 21% care cred că anumite RX-uri s-ar putea comercializa online dacă reţetele ar putea fi validate online.

 

«În concluzie, dat fiind rolul internetului din ce în ce mai important în vieţile noastre, se vede un potenţial chiar şi în ceea ce priveşte dezvoltarea comerţului farmaceutic online, nu neapărat gestionat de farmacişti. Există acest potenţial cel puţin pentru anumite categorii de produse, unele de nişă, care vizează un target mai sofisticat sau mai informat, deşi nici alte target-uri nu trebuie excluse», afirmă Irina Crăciunescu, senior consultant GfK Healthcare România.

 

Studiul GfK Pharmacy Monitor a fost realizat în iulie 2011, pe un eşantion de 149 farmacii din mediul urban, oraşe cu peste 50,000 locuitori.

 

Populaţia intevievată telefonic a fost alcătuită din 34% farmacişti sefi, 30% farmacişti şi 36% asistenţi de farmacie. Toţi respondenţii relaţionează în mod obişnuit cu pacienţii la ghişeu, cel puţin 60% din timpul de lucru în farmacie, iar proporţia  OTC-urilor, suplimentelor alimentare şi RX-urilor în vânzările lunare ale farmaciilor incluse în eşantion este de minim 80%.

 

45% dintre farmaciile participante la cercetare fac parte dintr-un lanţ mare, 13% dintr-un lanţ mic cu mai puţin de 8 puncte de lucru şi 42% sunt farmacii independente. Mai mult, farmaciile au fost stratificate şi în funcţie de cifra de afaceri totală lunară. Astfel,  50% sunt farmacii de clasa A, 23% de clasa B şi 27% de clasa C. Media de vârstă a respondenţilor este de 39 ani, iar vechimea medie în profesie este de 13 ani. Persoanele intervievate sunt femei în proporţie de 95%.

 

Pharmacy Monitor este un studiu sindicalizat realizat semestrial, următorul val fiind planificat pentru începutul anului 2012. Orice companie interesată să afle părerea farmaciştilor despre diferite subiecte, poate adăuga întrebari în acest studiu. Este o modalitate accesibilă de a afla informaţii punctuale, dat fiind varianta de cost pe întrebare.

Adaugă comentariul tău