Efectul nocebo. Cum să scapi de răul din mintea ta

Este incredibil cât de mult poate fi influenţat subconştientul nostru de forţa sugestiei. Și, întrucât mintea subconştientă este cea care controlează corpul nostru şi întreaga viaţã, prin intermediul sugestiei putem avea parte de o mulţime de întâmplări – unele plăcute, altele extrem de neplăcute.

Multă lume a auzit de efectul placebo. În cadrul unui experiment medical, ţi se dă un medicament despre care ţi se spune că este foarte eficient – de pildă ca pansament gastric. Din 100 de efectul placebo pe care se testează medicamentul, jumătate constată că au scăpat de durerea de stomac. Dar – surpriză ! Aşa-zisul medicament este de fapt o bobiţă de zahăr acoperită de un înveliş albastru. El nu conţine nimic altceva decât zahăr. Și atunci, ce anume i-a vindecat pe cei 50 de voluntari.
Forţa sugestiei. Li s-a spus că se vor face bine, au fost convinşi că se vor vindeca şi s-au făcut bine. În fapt, subconştientul lor a fost convins de eficienţa medicamentului şi a dat organismului comenzile necesare pentru a se face bine.Așadar, avem o concluzie potrivit căreia se poate realiza orice doar că trebuie ca mintea noastră să creadă asta că se poate.

Mult mai puţini oameni au auzit de efectul nocebo. În cadrul unui experiment similar, voluntarilor li se dă o pastilă despre care sunt avertizați că le va face rău – de pildă crampe stomacale. De data aceasta, numărul celor ce se plâng de dureri la stomac este de 90! Evident, era aceeaşi pastilă inofensivă de zahăr. Se constată, așadar, că forţa sugestiei negative este mult mai mare decât a sugestiei pozitive.

Lucrul acesta trebuie să ne dea de gândit. Suntem expuşi zilnic, oră de oră, unei adevãrate avalanşe de mesaje negative, în primul rând prin presă. Inundaţii, cutremure, avioane prăbuşite, crime, violuri, preţuri care cresc etc.
Aceste mesaje cu puternică valoare emoţională lucrează, fără să ne dăm seama, asupra subconştientului nostru. Iar rezultatul este că ne merge prost fără să ştim de ce. Suntem deprimaţi, ne pierdem încrederea într-o viaţă mai bună, ne aşteptăm să ni se întâmple ce e mai rău. Și, de obicei, la ce te aştepţi, aia se întâmplă. Dăm vina pe soartă, pe guvern, pe politicieni, pe socri, pe colegi, fără să observăm că, de fapt, răul este în noi. Că l-am lăsat să pătrundă în mintea noastră ori de câte ori a vrut, fără să realizăm că trăim, zi de zi, împreună cu un duşman.

Puneţi pune însă piciorul în prag! Începând de astăzi închideţi uşile pentru aceşti musafiri periculoşi.

  • Evitaţi să mai urmãriţi jurnalele cu ştiri negative. Schimbaţi postul pe documentare sau muzică. Doar aveţi destule opțiuni. Urmăriţi emisiunile educative şi cele care să vă refacă starea optimistă. Muzică, divertisment, comedii.
  • Evitaţi persoanele negative, cele care permanent se vaită, critică şi condamnă. Dacă aşa sunt colegii de serviciu sau, mai rău, şeful dumneavoastră, gândiţi-vă foarte serios să vă căutaţi un alt loc de muncă. Altfel, rămânând alături de aceștia, riscaţi să vă condamnaţi la o viaţă de eşec şi frustrare. Și mai mult, stresul poate duce la îmolnăviri rapide și periculoase.
  • Asociaţi-vă cu persoane pozitive, optimiste, orientate spre succes. Dacă vreţi să aveţi o viaţă de succes, trebuie să staţi cât mai mult în preajma unor oameni de succes. Învăţaţi de la aceștia, gândiţi și acționați ca ei.
  • Folosiţi permanent forţa sugestiei pozitive citind cărţi motivaţionale sau biografii ale oamenilor de succes, ascultând casete şi CD-uri motivaţionale, participând la cursuri şi seminarii despre succes, urmărind emisiuni radio şi TV cu oameni de succes.

Pe scurt, folosiţi la maximum forţa sugestiei pozitive şi reduceţi la minim forţa sugestiei negative. Preluaţi controlul tuturor elementelor de sugestie din preajma dumneavoastrã şi folosiţi-le pentru a vãă atinge obiectivele.

Vă sugerez un mic exerciţiu pe care să-l faceţi zilnic, timp de două săptămâni:

  • nu vă mai plângeţi de nimic, nici în sinea dumneavoastră, nici faţă de alţii
  • nu mai urmăriţi jurnalele de ştiri la televizor
  • nu ascultaţi văicărelile celor din preajmă, cereţi-le să schimbe subiectul. Dacă aveţi răbdarea să faceţi acest exerciţiu, veţi observa că perspectiva asupra vieţii vi se va schimba.

Psiholog Carmen Brândușan

Adaugă comentariul tău