Ce se spune despre postul Paştelui. Idei culinare de post de la nutriţionişti

Este cel mai greu post. Dacă în postul Crăciunului sunt multe dezlegări la peşte şi lapte, în cele cinci săptămâni de post pascal, restricţiile sunt mai dure, iar tentaţiile mai  mari. Dacă nu ai suficientă credinţă, iar smerenia nu este atât de puternică încât să simţi nevoia să te purifici nu doar sufleteşte, ci şi trupeşte, în preajma marilor Sărbători, ar trebui să te gândeşti mai mult la sănătate şi să posteşti. Ca să fii sănătos, explică medicul nutriţionist Corina Zugravu. Aceasta avertizează însă că, pentru a evita problemele, postul trebuie bine ţinut.

”Ideea potrivit căreia dacă se mănâncă mai multe legume şi fructe s-ar crea dezechilibre nu este reală”, spune Corina Zugravu. Ea recomandă pentru perioada postului alimentele de bază de soia, linte, fasole albă, pentru că sunt sănătoase şi gustoase.

”Nu trebuie sã se mănânce mult şi dezechilibrat pentru că alimentaţia în exces poate duce la îngrăşare”, subliniază nutriţionistul.

De aceeaşi părere este şi profesorul Gheorghe Mencinicopschi. Din punctul său de vedere, perioada postului este cel mai prielnic moment pentru detoxifierea organismului. “Dar pentru ca organismul să nu sufere dezechilibre, este foarte important ca dieta de post să fie adaptată nevoilor fiecăruia”, spune acesta. Astfel, un tânăr cu o viaţă activă nu va avea acelaşi regim cu o persoana vârstnică sedentară. În principiu, dieta de post trebuie să fie foarte variată şi să conţină obligatoriu:

  •  cartofi (alimentul de bază în perioada postului)
  •  fructe (banane, mere, pere, lămâi, portocale etc)
  •  uleiuri vegetale, nuci şi seminte (lipide).

Profesorul Mencinicopschi ne oferă şi câteva idei culinare pentru perioada postului.  Plăcinta cu măsline sau cu ceapă, pizza vegetariană, salata de morcovi cu ridichi, de conopidă cu usturoi, de varză, de cartofi, de fasole boabe, de ţelină, de iarna, de păpădie, toate asezonate cu sosuri precum: sos piperat, picant, de hrean, sos italian sau cu maioneză  de post, sunt doar câteva dintre variantele pentru care putem opta. Să nu uităm, desigur, supele de ceapă, de roşii, de linte, de zarzavaturi sau de praz, dar mai ales de salate. În acest sezon, acestea sunt regine.

Dintre mâncărurile uşoare recomandate de doctor Menci pentru perioada postului, amintim: salata verde, borş de lobodă, mâncare de ştevie, spanac, urzici, crema de fasole boabe, ciupercile la cuptor sau cu verdeaţă, mâncarea de ciuperci cu ţelină, legume la abur cu sos de muştar, ciorbiţa de legume, ardeii umpluti cu miez de nucă, orez cu ciuperci, mâncare de mazăre, sărmaluţe de post, ghiveci, cartofi înăbuşiţi, mâncărică de cartofi cu murături, varză la cuptor, spanac, pilaf, praz cu ţelină, fasole iahnie, mâncare de urzici, cozonac de post sau chec cu cacao. De asemenea, nu trebuie să lipsească fructele.

Ca în orice dietă, şi cheia unui post reuşit este moderaţia. “Românii mănâncă mult, beau mult, şi ajung apoi la spital. Trebuie să ne educăm să fim moderaţi”, recomandă nutriţionistul Corina Zugravu.

Atenţie însă la ce alimente şi produse cumpăraţi de la comercianţii vicleni!
Vedeţi aici cum ne păcălesc la supermarket, dar şi ce produse „de post” sunt de evitat.

 

 

Adaugă comentariul tău