Cât de bune sunt băuturile energizante?

Băuturile pentru sportivi și cele energizante sunt foarte populare în ultima vreme, mai ales în rândul copiilor și adolescenților. Tinerii consumă astfel de băuturi pentru a fi hidratați în timpul orelor de sport sau în timpul altor activități (înainte de examene cand au foarte mult de învățat). În orice caz, trebuie aleasă cu atenție băutura de dinainte, din timpul și după efectuarea exercițiilor de sport pentru a evita excesul de zahăr și calorii care ar putea duce la eroziunea dinților, respectiv obezitate. Comitetul pentru Nutriție și Consiliul de Medicină Sportivă și Fitness din cadrul Academiei Americane de Pediatrie au studiat notițele publicate în perioada 2000-2009 cu privire la consumul de către adolescenți a băuturilor energizante și pentru sportivi și recomandă următoarele:

  • Consumul de astfel de băuturi nu este recomandat copiilor și adolescenților dacă aceștia nu desfășoară activități fizice prelungite și stresante
  • În locul consumului de băuturi energizante și pentru sportivi, creșteți consumul de apă înainte, după și în timpul exercițiilor fizice pentru a preveni deshidratarea.
  • Din cauza efectelor adverse, copiii și adolescenții ar trebui să evite să se expună excesului de zahăr, cafeină, carbohidrați și alți stimulatori pe care aceste băuturi le conțin

 Ce conțin de fapt băuturile energizante?

Producătorii de băuturi energizante adaugă din ce în ce mai multe ingrediente produselor, iar pe buzele consumatorilor stă întrebarea ”Ce se presupune că-i fac corpului meu aceste ingrediente?”. Pentru a lămuri aceste lucruri, mai jos vă prezentăm o listă a celor mai comune ingrediente aflate în compoziția băuturilor energizante.

Cafeina: este un stimulet extrem de cunoscut care se găsește în băuturi precum cafeaua, Coca-Cola și Mountain Dew, însă într-o cantitate mai mare în băuturile energizante (70-200 mg pe unitate). O cană de cafea are 110-150 mg de cofeină, Dr. Pepper – 41 mg, o Cola – 34 de mg, în timp ce o cutie de energizant RockStar are 160 de mg. Cafeina stimulează sistemul nervos central dând astfel energie organismului. În același timp, corpul deshidratându-se, pot crește alura ventriculară și presiunea arterială. Multă lume a avut reacții adverse după mai mult de 200 mg de cofeină, printre acestea numărându-se insomniile, palpitații, dureri de cap, stări de neliniște.

Taurina: Este un aminoacid pe care corpul îl produce de la sine. Taurina ajută la reglarea bătăilor inimii, contracțiilor musculare și nivelurilor energiei. În mod normal, corpul secretă îndeajuns taurină astfel încât să nu fie nevoie de o suplimentare. Se consideră însă, deși nu a fost niciodată dovenit acest lucru, că în condiții de stress, extenuare fizică, boală etc corpul nu mai produce destulă taurină și este nevoie de suplimentarea acesteia. Unele studii au demonstrat că ajută la starea de excitare e creierului.

Guarana: Este o plantă din America de Sud. Amazoancele au folosit-o mult timp pentru creșterea energiei. Este mai bogată în cafeină decât cafeaua (3-4% guarana vs 1-2% cafea). Nu se numește ”cafeină” pentru că mai conține și alte substanțe: teobromină și teofilină. Aceste substanțe se găsesc, de asemenea, în cafele și ceaiuri și sunt cunoscute ca și stimulenți.

Complex de vitamina B: ajută la conversia alimentelor în energie, mai ales a zahărului care se găsește, de asemenea, în băuturi energizante. Nu este un fapt sigur că suplimentarea cantității de vitamine B ajută la creșterea energiei.

Ginseng: este o plantă despre care se știe că sporește energia și stimulează activitatea cerebrală. În prezent, se suspectează că ginsengul ajută la stimularea hipotalamusului și a hipofizei în vederea secreției adenocorticotropului. Doza standard de ginseng este de 200 mg/zi. Rareori are efecte adverse precum diaree și dureri de cap.

Ginko Biloba: Un ingredient numit după copacul din care se extrage. Se spune că ajută la îmbunătățirea memoriei (se pare că ajută la îmbunătățirea stării persoanelor bolnave de Alzheimer), concentrării, circulației sanguine, dar și că se comportă ca un anti depresiv. Doza standard este de 60 mg. Însă, oricât de folositor este, cele mai multe dintre băuturile energizante nu conțin atât de mult ginko biloba cât să fie folositor corpului. Printre efectele adverse se numără starea de vomă, diaree, palpitații, durereri de cap și neliniște.

L-Carnitina: Este un aminoacid secretat de ficat și rinichi, pentru a ajuta metabolismul. Datorită felului în care interacționează cu organismul, ajută la pierderea kilogramelor în plus și dă rezistență mai mare la efort fizic. Nu se recomandă mai mult de 2-6 grame. Efectele adverse sunt rare și se manifestă prin greață, vomă și dureri abdominale.

Zaharuri: Glucoza este ”uleiul” preferat al corpului. Tocmai de aceea persoanele devin mai active după consumul produselor dulci. Băuturile energizante conțin o cantitate mare de zahăr, prin urmare, dau energie. Însă consumul crescut de zahăruri este intens relaționat cu apariția diabetului.

Antioxidanți: sunt substanțe chimice care neutralizează substanțele periculoase pentru organism (radicalii liberi). Vitaminele C,E, A și seleniu sunt antioxidanți, însă un energizant nu este echivalentul unui pahar de suc de portocale.

Yerba Mate: această substanță este obținută din frunzele arborelui peren Ilex paraguarensis. Este o sursă naturală de cofeină, însă unii sunt de părere că această cofeină ce se găsește în yerba mate este diferită de cea din cafea și guarana și nu are efecte negative.

Creatina: este o substanță pe care corpul o produce atunci când mâncăm carne. Creatina ajută la suplimentarea energiei din mușchi (se depozitează în mare parte în mușchi). Este nelipsită din băuturile energizante și produse care sunt destinate culturiștilor.

 Dr. Maria Mihai Albu, medicină internă

2 comentarii

Adaugă comentariul tău